tisdag 2 oktober 2007

Ni talar bra latin


Hur lätt är det att sätta igång ett blogg projekt klockan elva på kvällen. När systemet gör sitt bästa för att sätta en på pottan genom att ställa så kniviga och omöjliga frågor som "Vad ska bloggen heta?".
Men hur ska jag kunna veta det?! Det var inte ens planerat att börja, än mindre ha en rubrik färdig att klistra på. Det såg så enkelt ut då jag såg på hur Jonas och Musse startar upp en blogg i sitt instant religion program. Med hjälp av en SVT nätverksteknista i och för sig.

Så vad göra?

Efter lite halvhjärtade försök att hitta någon lagom djup och passande rubrik börjar min trötta ärthjärna koka fram en genialisk idé. Genialisk för att vara klockan elva i allafall. Latin! Givetvis, urspråkens guldgosse nummer ett. Vill man att något ska verka mer än det egentligen är så är latin absolut den rätta vägen att gå. Det ser alltid snyggt och märkvärdigt ut! Nästa problem har redan tagit kölapp, och ställt sig efter hr Rubrik i ledet. Vem kan latin nuförtiden?

De vanliga fraserna som alea iacta est och så vidare kan man pressa fram, men bättre borde man kunna prestera.
Prisa Google! Givetvis finns latin endast en sökning bort, kroken kastas och jag får genast napp.
Hela sidor dingnade med flådiga latiska fraser i freaking bokstavsordning. Plockar det första som talar till en från listan, orkar bara kolla igenom A listan givetvis, Auri sacra fames. Auri sacra fames, det påstås betyda den förbannade jakten efter guld eller något i den vägen.
Kan förståss likt en tatuering i form av ett kinesiskt tecken betyda vad som helst. Kul att tänka sig att en muskelknutte kan tuffa omkring med det kinesiska tecknet för "myrpenis" på armen.
Nåväl, auri sacra fames fick det bli för tillfället, jag litar inte till hundra procent på min magkänsla klockan elva på kvällen. Samma magkänsla påstod samma kväll ihärdigt att det var passande att sätta i sig en stor tallrik glass innan läggdags.

Men som sagt, det mesta låter fantastiskt på latin:
Vescere bracis meis. - Ät mina kalsonger.
Non possum credere me totum edisse. - Jag kan inte fatta att jag åt upp hela.
Reticulum sub arbore. - Hårnätet är under trädet.
Furnulum pani nolo. - Jag vill inte ha en brödrost.
Visne saltare? Viam Latam Fungosam scio. - Vill du dansa? Jag kan fågeldansen.

Och givetvis vinnaren:
Te audire no possum. Musa sapientum fixa est in aure. - Jag hör inte vad du säger. Jag har en banan i mitt öra.

Och ändå ser det stilfult ut!



Ps, funderar redan på att byta till Ad nauseam! Ds

1 kommentar:

Anonym sa...

Ja, troligen sa det ar