fredag 12 oktober 2007

Kannibalkockar i Helsingborg??!

Oj så fel det kan bli när man har brått. Är man dessutom lagom trött så kan det ibland bli lite svårt att synka alla intryck. Så här var det nämligen, som pendlare har man tillgång till en hel hoper med gratis tidningar. I morse fick jag vantarna på ett nummer av Xtra när jag väntade på bussen. I Helsingborgssektionen fanns ett uppslag om tillgången av kockar på krogmarknaden. Eller rättare sagt bristen på välutbildade och engagerade kockämnen. Något att tänka på när man väljer krog nästa kväll man går ut. En disillusionerad tonåring med fredagssjuka kan tydligen stå i finköket och tillaga ens dyra måltid med samma kärlek som en stekvändare på McDonalds med en Bigmac & Co beställning.

Iallafall, för att illustrera artiklen valde tidningsfolket att sätta in en stor bild på en kock i full färd med att tillaga lunchrätter. Men det var mer bildtexten som jag i all hast ögnade över och reagerade på. Mina ögon läste "Kökschefen på restaruanten har precis klarat av en fullsatt lunch och är nu i full färd med att tillaga besökare".
- Oj, det måste ha varit en kock på gränsen till nervsammanbrott som svängde knivarna den lunchen, höll jag nästan på att tänka medans det absurda i den meningen sjönk in.
Såg inte kocken på bilden lite ut som om han haft kockeleven med tummen mitt i smeten som hjälp i köket den dagen och fått steken i retur från matsalen en gång för mycket. -Är det tillräckligt välstekt för dig nu då, hihihihi, säger kockis för sig själv medans han vänder gästen i grytan ett varv till. Och sedan en persiljekvist i näsborren, et voila!
Strax såg jag att bildtexten fortsatte över på nästa sida och ett scoop förvandlades i ett till en ordinär tråkig artikel.
Men faktum är, i samma tidning hade jag läst på en annan sida om författaren som styckat och tillagat sin flickvän. Sådan är världen.

Inga kommentarer: