söndag 7 oktober 2007

The times they are a-changing!


När man som jag arbetar i skolvärlden dras ens uppmärksamhet givetvis lätt till nyheter och undersökningar som rör utbildningsväsendet. Här om veckan publicerade flera tidningar föräldraalliansens lista över Sveriges bästa skolor. Med denna lista som med alla andra listor, där det finns en topp finns det också en botten.
I synnerhet en kommun på listans nedre region fångade mitt intresse och väckte lite minnen till liv igen. Perstorp!
Som nybakad fritidspedagog, rakt ur högskolan i Kristianstad, fann jag min första anställning på en skola i just Perstorpskommun. Detta var snart tio år sedan och det verkar minst sagt som om saker har förändrats drastiskt under detta decennium.
Den kommun jag levde och verkade i under tre år skulle näppeligen hamnat nästan längst ner på några listor.
Jag minns den tiden med värme och glädje och skolan jag arbetade på var verkligen frammåt och positiv.
Faktum är att Perstorp då på den gamla goda tiden hamnade överst på en "kommun jämnförelse lista".
Det handlade i det fallet om IT som verkligen var grejen just då.
Perstorpskommun hade lyckats kränga ut flest hem-pc datorer till sina anställda om jag inte minns fel. Beräknat procentuellt på antal anställda, invånare i kommuen, antal karpar i dammarna, multiplicerat med jordaxelnslutning och dividerat med mjölkpriset på ICA Hjärtat lyckades Perstorp kravla upp i topp!
Detta var det största som hänt i bygden sedan Wilhem Wendt lyckats koka ättika ur sin första vedklabbe sent 1800-tal.
Det var en så stor nyhet att kommunen för att högtidlighålla begivelsen delade ut fyndiga blå t-shirts med trycket "Vi är bäst I PersTorp" till alla och en var. Anställda som elever i skolorna. Kanske är det då nu dags för en ny utdelning av t-tröjor? Eller ska det få vänta tills man verkligen är nummer ett igen. Nummer ett i botten.

Aftonbladets rapport av alliansens lista

Inga kommentarer: