torsdag 4 oktober 2007

Kanelbullensdag, näshåretsdag?


Kanelbullensdag avfirades denna dag i fikans förlovade land. Denna uråldriga tradition med rötter som sträcker sig hela vägen tillbaka till anno 1999.
Jag minns själv den tid då jag levde i okunskap om kanelbullens ovärderliga betydelse för människans blotta existens. Oupplyst likt en katolik samtida med Galileo mumsade jag i mig kanelbullar utan att skänka en tanke på att vörda snäckans heliga existens med erfoderlig ödmjukhet. Varje dag var som en potentiell kanelbullens dag i mitt hedna stadium.
Men nu vet jag bättre och håller frestelsen stången (yeah, right) förutom under den 4 oktober då jag låter mig stärkas av kanelen och vetemjölets helande förendade krafter. Ingredienser i total harmoni med pärlsockret på toppen.
Under de övriga 364 dagarna firar jag iochförsig högtid med våffeldagar, fetisdagar, Gustav Adolfsdagar, falukorvensdagar och väntar bara på att "Dammsugarens"dag ska in stiftas. Jag är t.o.m så engagerad i mitt firande att jag tillåter mig att hålla småhögtider lite då och då under veckan. Plockgodisetsdag?
Fast jag ska kanske inte gå på för mycket, det bakades här hemma i stugan och det var riktigt trevligt, doftade gott med.

Missa inte någon temadag! Kolla in wikipedias temadagsida. Glöm inte dansbandens dag första söndagen i september.

Inga kommentarer: