onsdag 17 oktober 2007

Barn och snoppar

Det är lite annorlunda barnprogram och barnböcker nuförtiden. Satt vid datorn för någon dag sedan medan frugan och dottern lekte framför TVn med Bolibompa på. Barnprogrammet som visades handlade om ett sagoträd där tydligen en uggla och ett skogstroll interagerade tillsammans med någon som bodde ett slags träd. Sagoträd var det kanske och teckenspråk var inblandat. Jag vet inte exakt eftersom jag som sagt var upphållen vid datorn. Jag väcktes dock med ett ryck ur min digitala hypnos. För rätt vad det är hör jag trollet utbrista "Jag har ju både snopp och pung!". Okeeeeeej, hörde jag rätt? Men det var ingen tvekan om saken för ganska snart upprepar pungtrollet sin replik igen. "Både snopp och pung!". Det är säkert helt anatomiskt riktigt att skogstroll bär kring på både trollspö och tillhörande nötpåse, det var bara lite överraskande att han går omkring och svänger med snablen under Bolibompatimmen. Hade man varit med framför TV hade man kanske kunnat lära sig att teckna meningen.

Jag hade nästan, tro det eller ej, lyckats glömma bort allt detta tills jag just idag under barnens läsning i skolan lät ögonen vandra över ett bord med böcker på. Där låg Alfons Åberg, Håkan Bråkan och lite andra ordinära böcker. Men jag stannade upp och fick läsa om när jag såg titlen "Har loppan snopp?". Okeeeeeeeeej, det kan ju vara en intressant lära läsa bok. För givetvis är man ju tvungen att läsa den.
"Har loppan snopp?" handlar om en liten pojke som delat upp allt levande i grupperna de som har snopp och de som inte har snopp. För så har det ju varit sedan mammutarnas tid och det är de som har snopp som alltid varit de starkaste och bästa. Det är synd om dem som inte har en snopp.
Men en dag börjar en ny tjej i klassen, Loppan, som inte är som alla andra utan snopp. Hon ritar inte blommor (utan mammutar), hon gör saker som de som har snopp också gör så det ställer till det lite för lillkillen. Han kan inte förstå detta.
Han måste ta reda på om hon har snopp eller inte. Så han försöker smyga sig på henne när hon kissar också så vidare. De blir vänner och en dag är de på stranden och lillkillen får se att hon givetvis är snopplös. "Jag har en snippa", förklarar Loppan. Wow, tänker pojken och omreviderar hela sin världsbild till att det finns de som har snopp och de som har snippa och alla är lika bra.
Jämnlikt och pedagogiskt och fnittrigt. Det fanns inga sådana böcker när man själv gick i skolan utan det handlade då bara om Tor och Lisa och deras jäkla hund och allt rimmar på mor ror och far är rar. Snoppar och snippor var inget man talade om.

Inga kommentarer: